-Umesto uvoda
Teška vremena zahtevaju teške mere, a
najteža, očigledno
– najteže
mere. Obzirom da se nalazimo u letu 2020., kada se planeta bori sa infekcijom
koronavirusa – teško možemo
zamisliti situaciju katastrofičniju
od ove posle Drugog svetskog rata. Globalna ekonomija je na kolenima ionako već 10 godina, sve od velike krize 2009. ali ovo se čini kao ekser u kovčeg
iz koga neće biti baš
tako brzog izlaza. Stoga, za dobro ili loše, opet se viđamo na staroj adresi, na adresi sa koje je mnogo toga poteklo i sa
koje se mnogo toga još
uvek odvija; ima li uopšte
nečeg lepšeg
od dobre rekapitulacije i svođenja
računa? Teško.
Živimo, načelno,
u vremenu konstantne evaluacije prošlosti i uporedbe sa sadašnjicom. To ne
treba da čudi, s obzirom da nam neoliberalna distopija nije donela ništa dobro, čak
ni vecini onih koji su je zdusno podrzavali. Od 11. Septembra 2001. svet kao da
se nalazi u permanentnom nemiru, konstantnom sukobu (vratićemo se na ovaj datum u samom tekstu kasnije i značaju za samu seriju). Evaluacija prošlosti je, naravno, uvek bila prisutna otkad je kapitalistička moderna počela
svoje ubrzavanje od parne mašine
na ovamo, ali poslednje dve decenije su posebno traumatične, kako nama na Balkanima – tako po b. Istoku, tako u Americi. Čini se kao da je svet u opštem trokiranju i kuvanju.
Sopranovi su upravo projekat koji dolazi
iz početka samosvesti američkih
autora da se nešto krupno dešava,
da se valja nešto krupno iza brda i da to neće biti moguće baš tako lako zaustaviti.
Ovaj tekst je, makar u glavi autora,
bio u pripremi sigurno dve godine. Prvi put sam gledao Sopranove sa tadašnjom
devojkom 2010. kad ih je RTS premijerno otkupio, upali smo negde na pola treće sezone i već
tada sam pomislio da je ovo nešto
najjače što sam ikada gledao, ali tada ni ovaj blog nije bio u planu. Niti,
kada je počeo da se blog odvija, sam mislio da ću ikada steći
mogućnosti ili imati želju
da pišem o TV seriji. U međuvremenu
su TV serije postale možda
najvažniji umetnički
medij savremenog doba, najveći
saopštavalac medijskih poruka, uz hip-hop kulturu. Onda se pojavila „Žica“ (The Wire) – pa
se bavilo njom na ovom blogu. Za narednih deset godina (od 2010. do sada) – pogledao sam Sopranove sigurno pet puta u celosti, u proseku svake
druge godine kada se prolazilo kroz neke sivije periode i svinjarije, tražeći nove načine
da sagledavam stare fenomene, stara pitanja, reklo bi se večna pitanja. I onda u principu shvatim da dugujem ovaj tekst pre
svega Dejvidu Čejsu, tvorcu serije (čoveku
o čijem će
geniju tek biti reči) – a zatim i nama, ljubiteljima serije u Srbiji, jer vidim da se ništa nije pisalo o njoj na našem govornom području,
a trebalo bi.
Dugo vremena sam se, takođe, kompleksirao oko toga kako da ovaj tekst izvedem a da bude
koncizan i raspodeljen onako da ima neku formalnu građu koja bi bila laka za praćenje. Onda sam shvatio da je to teško izvodljivo jer,
pod a) sam Dejvid Čejs je ovu seriju natrpao slojevima značenja i paralelnim razvojima,
pod b) teško serija koja nastaje u
našem dobu može da se sažme
sa dve ili tri osmatračke
tačke. U pitanju su slojevi koji se odvijaju kroz druge slojeve – a koji su uhvaćeni
u treće i četvrte
slojeve.
Tako da, moraćemo malo da skokovitim metodama obrađujemo poente i slike.
Eto.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Anton Čehov je rekao da –
umetnost nije dužna
da daje odgovore, ali je dužna
da postavlja dobra pitanja. Ovo je, vrlo verovatno, tamo gde Sopranovi najviše
briljiraju. Nijedno filmsko delo nije uspelo da otvori i pokrene više tema od
Sopranovih, niti da ih pokrene i aktivira na način na koji je ova serija to uradila. Uz to, sama serija kao takva odbija da daje
ikakve jasne odgovore, moramo da se borimo sa njima na isti način kao što učesnici priče to
moraju da rade. Baš kao
što nas i sam život,
van sveta Sopranovih, često
uči.
Čejs je u Sopranovima otvorio najstarije, najprisutnije teme
ljudskog postojanja čija
su promišljanja sa nama otkad i naša samosvest: moral, identitet, ljubav, religija, dužnosti, zločin,
sreća, kultura – i
to je tek vrh brega. Vrh brega koji kopamo sami, kako u seriji, tako i u ovoj našoj životnoj seriji.
Najsuštinskiji zaplet je taj da
gledamo kataklizmu u 6 činova - ako bi vas sutra neko pitao da sumirate radnju u jednom iskazu.
Nešto što se čitave
prve sezone na HBOu borilo za život,
doživelo je 8 godina snimanja u jednom od najdinamičnijih, najdramatičnijih
američkih momenata, a to su rastakanje moći italo-američke
mafije, 11. Septembar (kule Svetskog trgovinskog centra su sklonjene kasnije iz
špice), napad na Irak i Avganistan koji su usledili, kao i prva od nekoliko
savremenih ekonomskih kriza, tj. priprema za veliku recesiju 2008. Nešto što je
krenulo kao simpatičan i
čak prilično
pokrpljen dijalog Tarantina i Skorsezea, što je čekalo skoro godinu i po dana između
pilot epizode i nastavka snimanja, postalo je najveća dostupna filmska analiza modernog američkog društva
i nas koji, zajedno sa ostatkom planete, gravitiramo u tom haosu.
To je širi aspekt haosa koji Čejs stvara i u ’Sopranos mikrosferi’, mi smo 6 sezona u haosu
jednog čoveka, moćnog čoveka jedne organizacije, koja zajedno sa njim živi krizu, u kojoj žive
i njegovi bližnji i njegovi saborci. Toni Soprano je, zapravo, skup haosa i kriza
koje se samo nižu i smenjuju do šeste sezone kada bivaju prekinute u američkom dajneru, za vreme porodične večere.
Interesantan je način
doduše kako Čejs
sa uvodom i zaključkom
(kroz detaljnu višegodišnju
razradu), jedan krajnje uzburkan i na kraju poprilično mračan
lik odlučuje da vodi do finalnog zaključka, do smrtnog ishoda mafijaške likvidacije. O tome više kasnije.
Uzmimo špicu serije koja se nije
menjala sve vreme i spomenimo i to da je Čejsov maestralni odabir muzike
evidentan od prve sekunde, do poslednje epizode; britanski bend Alabama3 je sa
svojim trip-hop bluzom bio idealna potka za tih sat vremena koja su nas čekala.
U uvodnoj špici, Toni Soprano vozi svoj džip Ševrolet Suburban od klasičnih
poznatih nam nebodera Njujorka, preko tunela ispod Hadsona - do svog doma u Nju
Džersiju, gde je gro gradnje smešteno. Kamera je iz ruke, kadrovi titraju,
nebodere Njujorka vrlo brzo menjaju brutalni i oštri pejzaži
provincijalizovanog i industrijskog Nju Džersija, sa one strane reke Hadson.
Ipak, kako odmiče špica, Toni se približava sve više svom domu, luksuznoj
porodičnoj kući odakle će poticati mnogi suštinski zapleti u seriji. U tom dijapazonu
od oštrog, ulično potkovanog i namazanog Tonija Soprana koji obavlja poslove sa
jednom od njujorških pet porodica, sve do zbunjenog čoveka koga uznemirava
njegov porodični život – vrtećemo se sedam godina.
Šta započinje Soprano kataklizmu?
Koliko god prva sezona bila puna traženja identiteta, tematike i ritma, možemo da kažemo
da je već sam pilot iznenadno precizan. Iako se nije znalo do nastavka da li
će od tog pilota nastati samo dugometražni film ili će
ipak dobiti dugometražnu
seriju, motiv kriminalca kod psihologa je svakako unikum do tad na filmu. Već u otvarajućoj
sceni mi vidimo moćnog
Tonija Soprana šćućurenog u kadru između ženskih nogu modernističke statue, gde nas Čejs
od prve sekunde uvlači u
svoj opširni, ambiciozni svet simbolike – psihoanaliza, umetnost,
maskulinitet, terapija, porodica, sve nas to odmah gađa u lice. Entoni Soprano nam odmah, u terapijskom okruženju, saopštava
načelnu emociju za koju verujem da je nema ko je nije osetio u
savremenom svetu, makar ovom našem
prvom svetu.
„U zadnje vreme imam osećaj da se sve bliži
kraju“.
Nije zgoreg dodati da je ova emocija posebno validna i vredna pažnje tokom 2020. godine, godine za koju je period od 1999. do
2007. svakako ključan. Već na
tu konstataciju, dr. Melfi mu odgovara, uvodeći ga u terapijsku razmenu, da je to osećanje sa kojim se suočava
većina Amerikanaca. Dakle, jasno je od starta da, prvo i osnovno,
imamo posla sa socijalnom i porodičnom dramom, a onda tek sa kriminalnom dramom (iako Čejs jako, jako spretno balansira sve te naizgled neodržive naglaske). Od starta, znači, mi imamo savremeni, američki momenat, imamo čoveka
koji, bez obzira što je iz kriminalnog miljea, živi život
više srednje klase – i svakako se suočava sa tim tipom problema; besmisao, dosada, depresija koja izaziva
panične napade itd. Čejs
onda kreće da plete mrežu
simbola nezapamćenu na velikom ekranu; od pilota, dakle, mi ulazimo u mikrokosmos
simbola i njihovnih značenja
za aktere.
Prvi su, svakako, patke – porodica pataka koja se nastanila u Tonijevom dvorištu
i čiji odlazak njega šalje
preko ivice, tj. u prvi napad panike. Standardnom psihoterapeutskom obradom,
on uz dr. Melfi razaznaje da je familija
pataka metafora za njegov sopstveni trusni i neuredni porodični život: on ima posesivnu, depresivnu majku koju ne može da zadovolji, ima očevu
figuru kojom se vodi, ima ženu
kojoj je neveran i ima decu sa kojom od
starta već oseća da nije u dovoljnoj blizini. Od samog početka mi sa Tonijem proživljavamo 6 sezona dešifrovanja
simbola, snova, gestova i emocija – to je svakako jedan od najbitnijih
podtekstova same serije, Čejsov
odnos prema psihoanalizi i njenom mestu u savremenom društvu SAD.
Sopranovi su, dakle, prvo i pre svega
– društvena drama, analiza savremenog američkog, potrošačkog društva
i duševnog stanja u njemu.
Takođe, već u
pilotu se javlja još par
centralnih vezivnih mesta: pitanje užitka kroz konzumaciju obilja (obilja luksuza, obilja novca, obilja
hrane – ali i cene koju to nosi), simbolika mesa bukvalno dobije svoje posebno
mesto u Čejsovom jeziku, ali i simbolika oružja; njegovog značaja
i pozicije u američkom
društvu, posebno u kriminalnom miljeu gde je oružje možda i
osnovno sredstvo rada. Stoga, ne treba da čudi nikako obrnuta Bereta od 9mm u naslovnoj „Sopranos“ grafici;
pitanje moći i pozicije je od samog početka neizostavno vezano za tematiku oružja koja se razvija do zadnje sekunde serije, doslovno.
Sve vreme mi sa Tonijem, dakle, živimo te rascepane dualitete: on ima sve, ali nema užitak u tome, ima moć
koju prvo sebi ne može da
dokaže, ima prijatelje za koje opravdano može da sumnja da li to jesu, ima porodicu u kojoj mu je jako teško da sudeluje, brak koji ga ne dotiče, što su mu stvari bliže i
na dohvat ruke, manje ih ima. Takođe, on je u ogromnom zapletu na samoj terapiji. Njegova društvena pozicija i uloga je takva da zahteva određenu vrstu napetog psihičkog stanja, taj posao i pozicija su stresni, odgovorni, podložna konstantnom riziku i napinjanjima. Upravo to sve vreme minira
njegovu terapiju i samu mogućnost
da on ikad sebe i svoje odnose zahvati u dovoljno velikom korenu da može da učini
nešto za sebe, ikakvu pozitivnu promenu. Čak naprotiv, u jednom momentu serije on otvoreno skoro regresira i
počinje celu terapiju da koristi krajnje instrumentalno, za najličnije koristi u svom životu
kriminalnog šefa. Na taj način
ova gomila kontradikcija koje se gomilaju, a ne rešavaju, odvlače
ceo njegov život i svetonazor na jako mračna mesta. To Čejsovo
’ljuljanje’ temelja glavnog lika čak
ide dotle da je poseban ugao serije momenat paralelnog univerzuma Tonija
Soprana, gde on nije izabrao kriminalnu karijeru i gde ima prostora i vremena
za sebe da možda, makar u snovima svoje kome, bude neko drugi, neko bolji, negde
drugde, neko ko ima šire
opcije i manje binaran svet. O tome više kasnije.
Ipak, Čejs uspeva da opasne i detaljne priče ispriča
paralelno uz ocrtavanje lične,
psihičke kataklizme našeg aktera. On sam stupa u dijalog kroz svoje delo sa
svojim nasleđima
i viđenjima i to je ono što čitavu seriju čini tako burnom i dinamičnom.
U jednom jako širokom, čak možda i preterano ambicioznom zamahu (za jedan deo gledališta), Čejs umetnički ratuje sa:
- - istorijom mafije
u Americi, njenim usponom i padom
- - italijanskim
nasledjem u SAD
- - katoličkom
doktrinom i njenim mestom u svemu ovome
- - bivanjem
muškarcem u XXI veku
- - mestom porodice
u savremenom društvu
- - neizostavnim
seksualnim pitanjem
- - socijalnom
mobilnošću posebno u svetu „etničkih manjina“ u SAD
- - impotencijom
američke srednje klase
- - psihoterapijom
- - američkim
društvom i njegovim destruktivnim tendencijama, kako spolja tako i iznutra
Da stvar bude zanimljivija, Čejs
apsolutno nije imao ideju da će to moći ili hteti. Ono što je bio genijalan
potez koji je omogućio ovo sumanuto
razlistavanje tema koje su padale pod lupu rediteljskog tima jeste
upravo to, Čejsovo uvođenje nekoliko režisera tj. pisaca gde je on zadržavao
vrhovnu, odgovornu ulogu – ali je na nivou epizoda ostavljao maksimalnu slobodu timu ljudi koji
je odabrao da ga prate i pariraju na tom putu. Ta podela rada i intelektualni
sparing kroz razmenu stavova i ideja dali su nam najambicioznije filmsko delo
ikada.
Stoga, da bismo uspeli sve ovo da pokrpimo i izbliza, jer u pitanju je zaista masivan materijal, tekst ćemo podeliti na nekoliko delova, a samom serijom ćemo da se bavimo na više nivoa za koje mislim da su jasno odvojeni Čejsovim umetničkim postupkom.
Rekao bih da se sami Sopranovi mogu podeliti na tri celine;
- socijalnu komponentu,
- personalno-emocionalnu i
- umetničko-filozofsku (s tim što verujem da je ova treća najapstraktnija, samim tim najteže pokaziva i oko nje će biti malo povuci potegni, ali uspećemo nekako.)
Ne planiram više od 3 dela za ovo sve, tako da - čitaćemo se. Ne kažem da ćemo se pročitati ali čitaćemo se.