Wolfgang Streeck, ‘The Crises of Democratic Capitalism’, New Left Review, no.71,
London, Sept–Oct 2011.
Prevod sa engleskog: Darko Vesić
*Volfgang Štrek, nemački sociolog i direktor Maks Plank Instituta za
proučavanje društava u Kelnu. Studirao sociologiju u Frankfurtu i
Njujorku, a kasnije radio kao asistent na Univerzitetu u Minsteru. Tokom
studija bio je aktivan član Socijaldemokratskog saveza studenata i
ko-osnivač Socijalističke kancelarije u Ofenbahu na Majni. Od 1988. do
1995. profesor je sociologije na Univerzitetu Viskonsin-Medison. Godine
1999. preuzima poziciju profesora sociologije na Fakultetu za ekonomiju i
društvene nauke na Univerzitetu u Kelnu. Štrek je od 1998. godine član
Berlinsko-brandenburške akademije nauka.
*****************************************************************************
Kolaps američkog finansijskog sistema koji se desio 2008. godine,
pretvorio se u ekonomsku i političku krizu globalnih razmera.1
Kako treba razumeti ovaj događaj koji je potresao svet?
Mejnstrim
ekonomija sklona je shvatanju prema kojem društvom vlada opšta
tendencija ka ravnoteži, dok kriza i promena predstavljaju samo
privremena odstupanja od stabilnog stanja dobro integrisanog sistema.
Međutim, sociolog nema tu vrstu privrženosti. Umesto da tumačim našu
sadašnju nesreću kao jednokratni poremećaj stanja koje je u osnovi
stabilno, tumačiću „Veliku recesiju“2 i kasniji dolazak javnih finansija
do ruba kolapsa, kao manifestaciju osnovnog sukoba u
političko-ekonomskoj konfiguraciji razvijenih kapitalističkih društava;
sukoba zbog kojeg su neravnoteža i nestabilnost pre pravilo nego
izuzetak, i koji je našao svoj izraz u istorijskom nizu poremećaja
unutar društvenoekonomskog poretka. Preciznije, izneću pretpostavku da
se sadašnja kriza može u potpunosti razumeti samo ukoliko se uzme u
obzir inherentno konfliktna transformacija društvene formacije koju
nazivamo „demokratskim kapitalizamom“, a koja je u toku.
Demokratski kapitalizam je potpuno uspostavljen tek nakon Drugog
svetskog rata, a i tada samo u „Zapadnim“ delovima sveta, Severnoj
Americi i Zapadnoj Evropi. Tu je funkcionisao izuzetno dobro tokom
sledeće dve decenije – ustvari, toliko dobro, da ovaj period neprekidnog
privrednog rasta i dalje dominantno određuje naša shvatanja i
očekivanja o tome šta je moderni kapitalizam, ili šta bi mogao i trebalo
da bude. Ovo je u supotnosti sa shvatanjem da u svetlu turbulencija
koje su usledile, period od četvrt veka neposredno nakon rata treba da
bude prepoznat kao izuzetno poseban. Zaista, smatram da normalno stanje demokratskog
kapitalizma ne predstavlja trente glorieuses, već niz kriza koje su
usledile – stanje kojim vlada endemski sukob između kapitalističkog
tržišta i demokratske politike, koji se jasno potvrdio u trenutku kada
je visoki privredni rast došao do svog kraja 1970-ih. U onome što sledi,
prvo ću razmatrati prirodu tog sukoba, a zatim se okrenuti ka nizu
političko-ekonomskih poremećaja koje je proizveo, a koji istovremeno
prethode i oblikuju sadašnju globalnu krizu.
TRŽIŠTA NASUPROT BIRAČIMA
Sumnje u to da je spoj kapitalizma i
demokratije moguć daleko su od novih. Počevši od devetnaestog, pa sve
do kasnog dvadesetog veka, buržoazija i politička desnica izražavale su
bojazan da bi vladavina većine, što neizbežno podrazumeva vladavinu
siromašnih nad bogatima, neminovno vodila odbacivanju prava privatne
svojine i slobodnih tržišta. Radnička klasa i politička levica su, sa
svoje strane, upozoravale da bi kapitalisti mogli da se udruže sa
reakcionarnim snagama u cilju ukidanja demokratije, da bi tako zaštitili
sebe od vladavine permanentne većine, posvećene ekonomskoj i političkoj redistribuciji. Neću raspravljati o
relativnim prednostima ove dve pozicije, mada nam istorija govori da je,
barem u industrijalizovanim zemljama, levica imala više razloga za
strah da će desnica srušiti demokratiju u cilju očuvanja kapitalizma,
nego što se desnica mogla bojati da će levica ukinuti kapitalizam zarad
demokratije. Kako god bilo, u godinama neposredno nakon Drugog svetskog
rata, postojala je široko rasprostranjena pretpostavka da kapitalizam
mora biti podvrgnut ekstenzivnoj političkoj kontroli, kako bi bio
kompatibilan sa demokratijom – na primer, nacionalizacija ključnih firmi
i sektora ili uključivanje radnika u proces odlučivanja, kao u Nemačkoj
– u cilju očuvanja same demokratije od ograničenja u ime tržišta. Dok
su Kejns (John Maynard Keynes) i, u nekoj meri, Kalecki (Michał Kalecki)
i Polanji (Karl Polanyi) izašli kao pobednici, Hajek (Friedrich Hayek)
se povukao u privremeno izgnanstvo.
Međutim, mejnstrim ekonomija je od tada postala opsednuta
„neodgovornošću“ oportunističkih političara, koji udovoljavaju ekonomski
neobrazovanom biračkom telu tako što se mešaju u rad inače efikasnih
tržišta, kako bi ostvarili ciljeve kao što su puna zaposlenost i
socijalna pravda, koje bi istinski slobodna tržišta svakako ispunila na
dugi rok, ali u tome ne uspevaju pošto su ometana od strane politike.
Prema standardnim teorijama „javnog izbora“, ekonomske krize, u suštini,
proističu iz političkih intervencija koje teže socijalnim ciljevima.3
Po ovom mišljenju, ispravna vrsta intervencije je ona koja oslobađa tržišta od upliva
politike, dok je pogrešna ona koja ih zbog viška demokratije remeti.
Drugim rečima, pogrešna vrsta intervencije proističe iz toga što
neodgovorni političari demokratiju prenose u ekonomiju - tamo gde joj
nije mesto. Malo njih bi danas išlo toliko daleko kao Hajek, koji se u
svojim kasnijim godinama zalagao za ukidanje demokratije kakvu
poznajemo, zarad odbrane ekonomskih i građanskih sloboda. Ipak, cantus
firmus sadašnje neoinstitucionalističke ekonomske teorije je u
potpunosti hajekovski.
Da bi ispravno funkcionisao, kapitalizmu je neophodna pravilima
propisana ekonomska politika, uz ustavom zagarantovanu zaštitu tržišta i
imovinskih prava od diskrecionog političkog uticaja, zatim nezavisni
regulatorni organi, centralne banke odlučno zaštićene od izbornih
pritisaka, i međunarodne institucije, kao što su Evropska komisija ili
Evropski sud pravde, koje ne moraju da brinu o svom reizboru. Međutim,
takve teorije uporno izbegavaju odgovor na ključno pitanje – kako do
toga doći; verovatno zato što nemaju nikakav odgovor, ili bar nijedan
koji se može izneti javno.
Postoje različiti načini na osnovu kojih se
inherentni uzroci sukoba kapitalizma i demokratije mogu razumeti. Za
sadašnje potrebe, demokratski kapitalizam ću okarakterisati kao
političku ekonomiju kojom vladaju dva suprotstavljena principa, ili
režima, alokacije resursa: jedan koji funkcioniše na osnovu marginalne
produktivnosti, ili prema onome što se pokazuje kao zasluga na osnovu
„slobodnog dejstva tržišnih sila“, i drugi zasnovan na društvenoj
potrebi ili pravu, potvrđenim putem kolektivnih izbora demokratske
politike. U demokratskom kapitalizmu, vlade su u teoriji dužne da
poštuju oba principa istovremeno, mada su u stvarnosti oni gotovo
neuskladivi. U praksi, one mogu u jednom periodu da zanemaruju jedan u
korist drugog, sve dok im se posledice ne obiju o glavu: vlade koje ne
uspeju da ispoštuju demokratske zahteve za zaštitom i preraspodelom
rizikuju da izgube većinu, dok one koje zanemaruju zahteve vlasnika
proizvodnih sredstava za kompenzacijom, izraženo jezikom marginalne
produktivnosti, dovode do ekonomskih poremećaja koje je vremenom sve
teže kontrolisati, i na taj način, takođe, slabe političku podršku.
U liberalnoj utopiji standardne ekonomske teorije, sukob
između dva principa alokacije unutar demokratskog kapitalizma
prevazilazi se pretvaranjem teorije u, ono što bi Marks (Karl Marx)
nazvao, materijalnu silu. Po ovom gledištu, ekonomija, kao „naučno
saznanje“, uči građane i političare da je istinska pravda – tržišna
pravda, na osnovu koje su svi nagrađeni prema svojim zaslugama, a ne
prema svojim potrebama, predefinisanim u prava. U meri u kojoj je
ekonomska teorija postala prihvaćena kao društvena teorija, ona se u
performativnom smislu „ostvarila“
–time otkrivajući svoju suštinski retoričku prirodu, kao instrument
društvene konstrukcije putem ubeđivanja. Međutim, u stvarnosti se
pokazalo da nije tako lako odvratiti ljude od njihovih „iracionalnih“
verovanja u socijalna i politička prava, kao nezavisna u odnosu na
tržišne zakone i svojinska prava. Od perioda polovnog prodora
neoliberalizma sve do danas, netržišna shvatanja socijalne pravde su se
ipak uspela odupreti pokušajima ekonomske racionalizacije, ma koliko da
su ti pokušaji bili snažni. Ljudi su tvrdoglavo odbijali da odustanu od
ideje o moralnoj ekonomiji, unutar koje su posedovali prava koja su
važnija od tržišnih ishoda.4 U stvari, tamo gde imaju priliku, kao što
je neizbežno imaju unutar demokratije koja funkcioniše, ljudi nastoje
da, na ovaj ili onaj način, insistiraju na prednosti društvenog nad
ekonomskim, na zaštiti društvenih dužnosti i obaveza od tržišnih
pritisaka ka većoj „fleksibilizaciji“, i na tome da društvo treba da
poštuje ljudska očekivanja o životu kojim ne rukovode stalno promenljivi
„tržišni signali“. Verovatno je to ono što je Polanji u Velikoj
transformaciji opisao kao „kontra-pokret“ protiv komodifikacije rada. Za ekonomski mejnstrim, poremećaji kao što
su inflacija, javni deficiti i prekomerni privatni ili javni dug,
proizlaze iz nedovoljnog poznavanja zakona koji rukovode ekonomijom kao
mašinom za stvaranje bogatstva, ili iz zanemarivanja istih tih zakona
zarad sebičnih težnji ka političkoj moći. Nasuprot tome, teorije
političke ekonomije – u meri u kojoj političko uzimaju za ozbiljno, i
nisu samo funkcionalističke teorije efikasnosti – prepoznaju tržišnu
alokaciju kao samo jednu vrstu političko-ekonomskog režima kojim vladaju
interesi onih koji poseduju retka proizvodna sredstva i koji se zbog
toga nalaze u dobroj tržišnoj poziciji. Političku alokaciju, kao
alternativni režim, preferiraju oni sa lošom ekonomskom pozicijom, ali
potencijalno velikom političkom moći. Iz ove perspektive, standardna
ekonomija je, u osnovi, teorijska egzaltacija političko-ekonomskog društvenog
poretka koji služi onima sa velikom ekonomskom moći, na taj način što
izjednačava njihove interese sa opštim interesom. Ona zastupa
distribucione zahteve vlasnika proizvodnog kapitala, kao tehničke
imperative dobrog, u smislu naučno ispravnog, ekonomskog upravljanja. Za
političku ekonomiju, shvatanja mejnstrim ekonomije o poremećaju u
privredi, kao posledici razdora između tradicionalnih principa moralne
ekonomije i racionalno-modernih principa, predstavljaju tendenciozno pogrešna tumačenja, jer skrivaju činjenicu da je „ekonomska“ ekonomija
takođe moralna ekonomija za one sa odlučujućom moći na tržištu.
U
jeziku mejnstrim ekonomije, kriza se pojavljuje kao kazna za situaciju
kada vlade ne uspevaju da ispoštuju prirodne zakone, koji predstavljaju
prave vladare ekonomije. Nasuprot tome, politička ekonomija, vredna
svoga imena, opaža krize kao manifestacije „kaleckijanske reakcije“ vlasnika proizvodnih sredstava na
prodiranje demokratske politike u njihov ekskluzivni domen, čime
pokušava da ih spreči u tome da u potpunosti iskoriste svoju tržišnu
moć, i time onemogući ispunjenje njihovih očekivanja da će mudro
preuzimanje rizika biti pravedno zadovoljeno.5 Standardna ekonomska
teorija se odnosi prema društvenoj strukturi i distribuciji interesa i
moći unutar nje kao prema egzogenom činiocu, smatrajući je na taj način
konstantnom, i time je čineći istovremeno nevidljivom i, za potrebe
ekonomske „nauke“, prirodno datom. Jedina politika koju takva teorija može da
zamisli uključuje oportunističke ili, u najboljem slučaju, nekompetentne
pokušaje da se iskrive ekonomski zakoni. Prema tome, dobra ekonomska
politika je, po definiciji, nepolitična. Problem je što ovakav stav ne
dele mnogi za koje je politika više nego potrebna zaštita od tržišta,
jer neometane tržišne operacije idu na uštrb upravo onoga što oni
smatraju ispravnim. Ukoliko nisu, na neki način, navedeni da prihvate
neoklasičnu ekonomiju kao samorazumevajući model društvenog života,
njihovi demokratski politički zahtevi će se razlikovati od recepata
standardne ekonomske teorije. Implikacija toga je da ekonomija, ukoliko
je dovoljno konceptualno razgrađena, može biti oblikovana tako da teži
ekvilibrijumu, dok politička ekonomija to ne može biti, sem ako nije
lišena demokratije i vođena platonskom diktaturom ekonomista – kraljeva.
Kapitalistička politika je, kao što će se pokazati, dala sve od sebe da
nas izvede iz pustinje korumpiranog demokratskog oportunizma u obećanu
zemlju samoregulišućih tržišta. Danas se uostalom, demokratski otpor
nastavlja,i sa njim rastu i kontinuirane dislokacije u našim tržišnim
ekonomijama.
POSLERATNE NAGODBE
U drugoj polovini šezdesetih godina
prošlog veka, kada je inflacija počela naglo da raste širom zapadnog
sveta i kada je usporavanje ekonomskog rasta počelo da otežava
održavanje političko-ekonomske formule mira između rada i kapitala
(formule koja je ugušila unutrašnje sukobe nakon pustošenja Drugog
svetskog rata), posleratni demokratski kapitalizam ušao je u svoju prvu
krizu. U suštini, ta formula je podrazumevala da je organizovana
radnička klasa prihvatila kapitalistička tržišta i imovinska prava u
zamenu za političku demokratiju, čime su obezbeđeni socijalna sigurnost i stalni rast životnog standarda. Više od dve
decenije neprekidnog rasta rezultiralo je u duboko ukorenjenoj
popularnoj percepciji da stalni ekonomski napredak predstavlja
demokratsko pravo. Ove predstave, pretočene u politička očekivanja,
vlade su osećale dužnim da ispune, ali im je bilo sve teže da to i
realizuju kada je rast počeo da usporava. Struktura posleratne nagodbe
između rada i kapitala bila je u osnovi svuda ista, iako su zemlje u
kojima je demokratski kapitalizam uspostavljen bile veoma različite. Ona
je podrazumevala rast države blagostanja, pravo radnika na slobodno
kolektivno pregovaranje i političku garanciju pune zaposlenosti. Sve ovo
vlade su uspevale da osiguraju širokim primenama kejnzijanskih
ekonomskih mera. Međutim, kada je rast počeo da usporava krajem 1960-ih,
postalo je teško održavati ovu kombinaciju. Dok je slobodno kolektivno pregovaranje omogućilo
radnicima da preko svojih sindikata utiču na, ono što je postalo, čvrsto
ukorenjeno očekivanje o redovnom godišnjem povećanju zarade,
posvećenost vlada punoj zaposlenosti, zajedno sa rastućom državom
blagostanja, štitila je sindikalno članstvo od potencijalnog gubitka
poslova, koje bi prouzrokovao dogovor o zaradama većim od rasta
produktivnosti. Vladina politika je na taj način ojačala pregovaračku
moć sindikata, više nego što bi to bilo moguće na slobodnom tržištu
rada. Ovo se kasnih 1960-ih ogledalo u talasu radničke militantnosti
širom sveta, koji je bio podstaknut snažnim osećajem za političko pravo
na povećanje životnog standarda, a koji je bio nesputan strahom od nezaposlenosti.
U narednim godinama, vlade širom
Zapada suočile su se sa pitanjem kako da nateraju sindikate da ublaže
zahteve za zaradama svog članstva, a da pri tom ne pogaze kejnzijansko
obećanje o punoj zaposlenosti. U zemljama u kojima institucionalna
struktura sistema kolektivnog pregovaranja nije bila pogodna za
postizanje tripartitnih „socijalnih sporazuma“, većina vlada je tokom
1970-ih ostala uverena da bi dozvoljavanje rasta nezaposlenosti, u cilju
ograničenja rasta realnih zarada, bilo previše rizično za njihov
sopstveni opstanak, ako ne i za stabilnost kapitalističke demokratije
kao takve. Njihovo jedino rešenje bila je popustljiva monetarna
politika, koja je omogućila nastavak koegzistencije slobodnog
kolektivnog pregovaranja i pune zaposlenosti, ali po cenu porasta stope
inflacije, do nivoa koji su vremenom počeli ubrzano da rastu.
U ranoj fazi, inflacija nije predstavljala veliki problem za radnike,
koje su zastupali jaki sindikati i koji su bili dovoljno politički moćni
da ostvare de facto indeksaciju plata. Inflacija je, pre svega, išla na
štetu poverilaca i vlasnika finansijskih sredstava, odnosno grupa koje,
po pravilu, ne uključuju radnike, ili ih barem nisu uključivali 1960-ih
i 1970-ih godina prošlog veka. To je razlog zašto se inflacija može
opisati kao monetarni odraz distributivnih sukoba između radničke klase,
koja zahteva sigurnu zaposlenost i veći udeo u prihodu svoje zemlje, i
kapitalističke klase, koja nastoji da maksimizira svoj profit. Pošto ove
dve strane deluju na osnovu međusobno nekompatibilnih ideja o tome šta
im pripada na osnovu prava, jedna naglašavajući građanska prava, a druga
vlasnička prava i tržišnu moć, inflacija se može razumeti kao izraz
anomije u društvu koje, zbog strukturalnih razloga, ne može da usaglasi
zajedničke kriterijume o socijalnoj pravdi. U tom smislu je britanski
sociolog, Džon Goldtorp (John Goldthorpe), kasnih 1970-ih sugerisao da
je visoka inflacija neiskorenjiva u demokratsko-kapitalističkoj tržišnoj
ekonomiji koja omogućava radnicima i građanima da koriguju tržišne
ishode kroz kolektivnu političku akciju.6 Za vlade koje su se u doba
opadajuće stope rasta suočile sa suprotstavljenim zahtevima od strane
radnika i kapitala, popustljiva monetarna politika predstavljala je
pogodan ersatz metod za izbegavanje društvenog sukoba nultog zbira. U
godinama neposredno nakon rata, ekonomski rast je vladama koje su se
borile sa nekompatibilnim konceptima ekonomske pravde, obezbedio dodatna
dobra i usluge kojima su mogle da smire klasne antagonizme. Sada su
vlade morale da koriste do tada nepoznatu meru u realnoj ekonomiji –
dodatni novac, kao vid uvlačenja budućih resursa u sadašnju potrošnju i
distribuciju. Ma koliko da je isprva bio efikasan, ovaj režim
pacifikacije sukoba nije mogao da se nastavi u nedogled. Kao što je
Hajek neumorno isticao, ubrzanje inflacije neizbežno vodi do krajnje
nekontrolisanih ekonomskih poremećaja u relativnim cenama, u odnosima
između zavisnih i fiksnih prihoda i u onome što ekonomisti nazivaju
„ekonomskim podsticajima“. Na kraju, prizivanjem kaleckijanske reakcije
sve više nepoverljivih vlasnika kapitala, inflacija će proizvesti
nezaposlenost, kažnjavajući tako upravo one radnike čijim interesima je u
početku služila. Najkasnije u ovom trenutku, vlade u demokratskom
kapitalizmu naći će se pod pritiskom da prekinu sa popustljivim
nagodbama o preraspodeli zarada i obnove monetarnu disciplinu.
NISKA INFLACIJA, VIŠA NEZAPOSLENOST
Inflacija je pobeđena
nakon 1979. godine, kada je Pol Volker (Paul Volcker), novoimenovani
predsednik banke Federalnih rezervi, postavljen od strane predsednika
Kartera (Jimmy Carter), podigao kamatne stope nečuveno visoko, i time
izazvao najviši skok nezaposlenosti još od doba Velike depresije.
Volkerov „puč“ je zapečaćen kada je predsednik Regan (Ronald Reagen), za
koga se pričalo da se u početku plašio političkih posledica Volkerove
agresivne deflatorne politike, ponovo bio izabran 1984. godine. Margaret
Tačer (Margaret Thatcher), koja je sledila američko vođstvo, osvojila
je drugi mandat 1983. godine, takođe uprkos visokoj nezaposlenosti i
nagloj deindustralizaciji, izazvanoj, između ostalog, restriktivnom
monetarnom politikom. I u SAD-u i u Velikoj Britaniji deflaciju su
pratili odlučni napadi na sindikate od strane vlade i poslodavaca, obeleženi Reganovom pobedom
nad kontrolorima letenja, i razbijanjem Nacionalnog sindikata rudara od
strane Margaret Tačer. U narednim godinama, stopa inflacije je ostala
trajno niska širom kapitalističkog sveta, dok je nezaposlenost, manje
više, stalno rasla. Paralelno sa tim, nivo sindikalne organizovanosti je
skoro svuda opao, a štrajkovi su postali toliko retki, da su pojedine
zemlje prestale da vode statistike o njima. Neoliberalna era počela je
tako što su anglo-američke vlade odbacile nasleđena znanja posleratnog
demokratskog kapitalizma, na osnovu kojih se smatralo da bi
nezaposlenost narušila političku podršku, ne samo za tadašnju vladu, već
i za sam demokratski kapitalizam. Kreatori politike širom sveta su sa
velikom pažnjom posmatrali eksperimente koje su Regan i Margaret Tačer
sproveli nad svojim biračima. Međutim, oni koji su se nadali da će kraj
inflacije značiti i kraj ekonomskog poremećaja ubrzo su bili razočarani.
Dok je inflacija smanjena, javni dug je počeo da raste, i to ne potpuno
neočekivano.7 Brojni su uzroci rasta javnog duga tokom
1980-ih. Stagnantni rast je poreske obveznike više nego ikad okrenuo
protiv oporezivanja; a sa krajem inflacije, došao je kraj i automatskom
podizanju poreza, kroz ono što se nazivalo „pomeranje poreskih razreda“
(„bracket creep“).8 Isto važi i za kontinuirano devalviranje javnog duga
kroz slabljenje nacionalne valute, proces koji je u početku dopunjavao
ekonomski rast, a zatim ga u sve većoj meri zamenio, smanjujući tako
akumulirani dug države, u odnosu na njen nominalni prihod. Na strani
rashoda, povećanje nezaposlenosti, izazvano monetarnom stabilnošću,
zahtevalo je povećanje troškova socijalne pomoći. Takođe, različita
socijalna prava nastala tokom 1970-ih u zamenu za umerenije sindikalne
zarade – kako se ispostavilo, odložene zarade iz neokorporativne ere –
sazrela su i dospela na red za naplatu, postavši tako izuzetan teret za
javne finansije. Pošto inflacija više nije mogla da se koristi za
zatvaranje jaza između zahteva građana i „tržišta“, teret obezbeđivanja
socijalnog mira pao je na državu. Ispostavilo se da je javni dug bio, na
neko vreme, prikladan funkcionalni ekvivalent inflacije.
Kao i inflacija, javni dug je omogućio da se u sukobe oko raspodele
uvedu sredstva koja još uvek nisu bila proizvedena, što je vladama
dozvolilo da se oslone i na buduća sredstva, pored onih koja su im već
bila na raspolaganju. Kako se borba između tržišta i društvene
distribucije premestila sa tržišta rada u političku arenu, pritisci
birača su zamenili sindikalne zahteve. Umesto inflacije valute, vlade su
počele da se zadužuju u povećanom obimu kako bi na taj način udovoljile
zahtevima za beneficijama i uslugama kao građanskim pravima, zajedno sa
suprotstavljenim zahtevima za to da prihodi treba da odražavaju volju
tržišta i time pomognu u maksimizaciji profitabilne upotrebe proizvodnih
sredstava. Niska inflacija je bila od pomoći, pošto je uveravala
poverioce da će državne obveznice zadržati svoju vrednost na duže staze;
takođe, od pomoći su bile i niske kamatne stope, koje su usledile nakon
što je inflacija iskorenjena. Međutim, kao ni inflacija, ni akumulacija
javnog duga ne može da se odvija u nedogled. Ekonomisti su dugo
upozoravali da javno deficitarno trošenje „istiskuje“ („crowding out“)
privatne investicije, što dovodi do visokih kamatnih stopa i niskog
rasta; ali nikada nisu bili u stanju da odrede gde se nalazi kritični
prag.
U praksi, ispostavilo se da je moguće, bar za neko vreme, održavati
niske kamatne stope putem deregulacije finansijskih tržišta, uz
ograničavanje inflacije kroz kontinuirano razbijanje sindikata.9 Ipak,
posebno su SAD sa svojom izuzetno niskom nacionalnom stopom štednje
ubrzo počele da prodaju svoje državne obveznice, ne samo građanima, već i
stranim investitorima, uključujući i suverene investicione fondove
različitih vrsta.10 Štaviše, kako je teret dugova rastao, sve veći deo
javne potrošnje morao je da bude posvećen servisiranju duga, iako su
kamatne stope ostale na niskom nivou. Pre svega, morao je da postoji
trenutak, iako očigledno do tada nepoznat, u kome će poverioci, kako
strani tako i domaći, početi da se brinu o povratku svog novca.
Najkasnije tada, počinju da rastu pritisci od strane „finansijskih
tržišta“ za konsolidaciju državnih budžeta i povratak na fiskalnu
disciplinu.
DEREGULACIJA I PRIVATNI DUG
Na predsedničkim izborima 1992.
godine u Sjedinjenim Američkim Državama, dominiralo je pitanje o dva
deficita: onom federalne vlade i onom države u celini, koji je nastao u
spoljnoj trgovini. Pobeda Bila Klintona (Bill Clinton), koji je svoju
kampanju zasnivao pre svega na „duplom deficitu“, pokrenula je pokušaje
finansijske konsolidacije širom sveta, agresivno promovisane pod
američkim vođstvom, od strane međunarodnih organizacija kao što su
Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj i Međunarodni monetarni
fond. Čini se da je u početku Klintonova administracija razmatrala smanjivanje javnog deficita kroz ubrzavanje
ekonomskog rasta prouzrokovanog socijalnom reformom, kao što je povećano
javno ulaganje u obrazovanje.11 Ali, kada su demokrate izgubile većinu u
Kongresu tokom izbora 1994. godine, Klinton se okrenuo politici oštre
štednje, što je uključivalo veliko smanjenje javnih rashoda i nove
promene u socijalnoj politici, koje je trebalo po rečima predsednika, da
okončaju „blagostanje kakvo smo do tada poznavali“. Od 1998. do 2000.
godine federalna vlada SAD-a je po prvi put nakon više decenija, imala budžetski suficit. Međutim, ovo ne znači da je Klintonova
administracija pronašla neki način da pacifikuje
demokratsko-kapitalističku političku ekonomiju bez korišćenja dodatnih
ekonomskih resursa, koje je tek trebalo proizvesti. Klintonova
strategija za upravljanje društvenim sukobima se u velikoj meri
oslanjala na deregulaciju finansijskog sektora, koja je već započeta za
vreme Regana, ali se sa istom sada otišlo dalje nego ikad pre.12 Nagli
rast nejednakosti zarada, izazvan kontinuiranim slabljenjem sindikata i
naglim smanjenjem socijalnih davanja, kao i redukcijom agregatne tražnje
prouzrokovane fiskalnom konsolidacijom, imali su protivtežu u novim, do
tad neviđenim mogućnostima za građane i firme u pogledu zaduživanja.
„Privatizovani kejnzijanizam“, kao pogodan termin, skovan je kako bi
opisao ono što je zapravo bila zamena javnog za privatni dug.13 Umesto da vlada pozajmljuje novac
za finansiranje jednake dostupnosti pristojnog stambenog prostora, ili
kreiranje radnih veština za kojima postoji potražnja na tržištu rada,
sada je individualnim građanima, pod sistemom zaduživanja koji je bio
izuzetno široke ruke, bilo dozvoljeno, a ponekada su na to bili i
primorani, da se plaćajući svoje obrazovanje ili preseljenje u manje
oskudno urbano okruženje, zadužuju na sopstveni rizik. Klintonova
politika fiskalne konsolidacije i ekonomske revitalizacije kroz
finansijsku
deregulaciju, imala je mnogo korisnika. Bogati su bili pošteđeni većih
poreza, dok su oni koji su bili dovoljno pametni da premeste svoje
interese u finansijski sektor, ostvarili ogromne profite na sve
komplikovanijim „finansijskim uslugama“, koje su sada mogli da prodaju
bez gotovo ikakvih ograničenja.
Ali, siromašni su takođe napredovali,
barem neki od njih i na neko vreme. Drugorazredne (subprime) hipoteke su
postale zamena, ma koliko iluzorna kako se na kraju ispostavilo, za
socijalnu politiku koja je istovremeno ukinuta, kao i za povećanje
zarada, koje više nije sledovalo donjem kraju „fleksibilisanog“ tržišta rada. Posebno
za Afroamerikance, posedovanje kuće nije predstavljalo samo ostvarenje
„američkog sna“, već i toliko potrebnu zamenu za starosne penzije, koje u
to doba mnogi nisu bili u mogućnosti da zarade na tržištu rada, i za
koje nisu imali razloga da očekuju da će ih dobiti od vlade koja se
zavetovala na štednju. U jednom periodu je posedovanje stambenog
prostora pružilo srednjoj klasi, čak i jednom delu siromašnih,
primamljivu mogućnost da učestvuju u spekulativnom ludilu, zbog koje su
se bogati samo još više obogatili tokom 1990-ih i ranih 2000-ih – bez
obzira na to koliko da se ta mogućnost na kraju pokazala podmuklom. Kako
je cena nekretnina eskalirala usled rasta potražnje od strane onih koji
u normalnim okolnostima nikada ne bi bili u stanju da kupe kuću,
postalo je uobičajeno korišćenje novih finansijskih instrumenata za
ekstraktovanje dela ili ukupne vrednosti nečije nekretnine, radi
finansiranja naglo rastućih troškova visokog obrazovanja sledeće
generacije, ili jednostavno za ličnu potrošnju kako bi se time
nadoknadile stagnantne ili opadajuće zarade. Takođe, nije bilo
neuobičajeno za vlasnike kuća da koriste svoje nove kredite za kupovinu
drugog ili trećeg stambenog objekta, u nadi da će profitirati na onome
što se očekivalo da će biti stalan porast vrednosti nekretnina. Na ovaj
način, za razliku od doba javnog duga, kada je vlada kroz zaduživanje
obezbeđivala buduća sredstva za tadašnju upotrebu, sada su takva
sredstva postala dostupna zahvaljujući tome što je mnoštvo pojedinaca,
na liberalizovanim finansijskim tržištima, prodavalo poveriocima svoje
obaveze da će im isplatiti značajan deo svojih očekivanih budućih zarada, dok su u
zamenu od njih dobili instant mogućnost da kupe šta god požele.
Finansijska
liberalizacija je tako poslužila kao kompenzacija za doba fiskalne
konsolidacije i javne štednje. Individualni dug je zamenio javni, a
individualna potražnja, stvorena za visoke honorare od strane naglo
rastuće industrije za pravljenje novca, zauzela je mesto kolektivne
potražnje rukovođene državom u održavanju zaposlenosti i profita u
građevinarstvu i drugim sektorima. Ova dinamika je ubrzana nakon 2001.
godine, kada su Federalne rezerve prešle na veoma niske kamatne stope
kako bi sprečile ekonomski pad i povratak visoke nezaposlenosti koju je ovaj podrazumevao. Pored do tada neviđenih profita u finansijskom
sektoru, privatizovani kejnzijanizam je proizveo ekonomski procvat, na
kome mu je evropski radnički pokret u najmanju ruku zavideo. Štaviše,
liderima evropskih sindikata je kao model poslužila politika Alana
Grinspena (Greenspan), na osnovu koje je laki novac omogućavao nagli
porast zaduženosti američkog društva. Oni su sa velikim uzbuđenjem
primetili da su Federalne rezerve, za razliku od Evropske centralne
banke, zakonom obavezane da obezbede ne samo monetarnu stabilnost, već i
visok nivo zaposlenosti. Svemu ovome je naravno, došao kraj 2008.
godine, kada se iznenada urušila međunarodna kreditna piramida na kojoj
je počivao prosperitet kasnih 1990-ih i ranih 2000-ih.
SUVERENA ZADUŽENOST
Sa krahom privatizovanog kejnzijanizma
2008. godine, nakon uzastopnih perioda inflacije, javnog deficita i
privatne zaduženosti, kriza posleratnog demokratskog kapitalizma ušla je
u četvrtu i najnoviju fazu.14 Dok je globalni finansijski sistem pretio
da se dezintegriše, nacionalne države su pokušavale da obnove ekonomsko
poverenje putem socijalizacije neotplaćenih kredita, koji su bili
odobreni kao kompenzacija za fiskalnu konsolidaciju. Zajedno sa
fiskalnom ekspanzijom, koja je bila neophodna kako bi se sprečio slom
„realne ekonomije“, to je dovelo do novog dramatičnog porasta javnog
deficita i javnog duga – razvoja događaja za koji, može se primetiti,
nije zaslužna lakomislena prekomerna potrošnja od strane oportunističkih
političara ili pogrešno shvaćenih javnih institucija, kao što to
impliciraju teorije „javnog izbora“ i veliki deo
institucionalno-ekonomske literature, proizvedene tokom 1990-ih pod
pokroviteljstvom, između ostalih, Svetske banke i MMF-a.15 Kvantni skok
javne zaduženosti nakon 2008. godine, koji je u potpunosti poništio bilo
kakvu fiskalnu konsolidaciju možda postignutu u prethodnoj deceniji,
oslikava činjenicu da se nijedna demokratska država nije usudila da svom
društvu nametne još jednu ekonomsku krizu razmera Velike depresije iz
1930-ih, kao kaznu za ispade deregulisanog finansijskog sektora.
Politička moć je još jednom primenjena kako bi se buduća sredstva
učinila dostupnim za očuvanje sadašnjeg socijalnog mira, u smislu da su
države, manje ili više, dobrovoljno preuzele na sebe značajan deo novog
duga koji je izvorno nastao u privatnom sektoru, kako bi tako povratile
poverenje poverilaca iz privatnog sektora. Ali, dok je to momentalno
pomoglo fabrikama novca finansijske industrije, na brzinu obnavljajući
njihove neverovatne profite, plate i bonuse, to ipak nije moglo da
spreči porast sumnje kod tih istih „finansijskih tržišta“, da su
nacionalne vlade, u procesu njihovog spasavanja prevazišle svoja
ovlašćenja.
Iako globalna ekonomska kriza nije bila ni blizu kraja, poverioci su
počeli glasno da zahtevaju povratak zdravom novcu kroz fiskalnu štednju,
kao garanciju da njihovo znatno povećano investiranje u državni dug
neće propasti.
Tokom tri godine nakon 2008, distribucioni sukob u demokratskom
kapitalizmu se pretvorio u komplikovani rat natezanja između globalnih
finansijskih investitora i suverenih nacionalnih država. Dok su se u
prošlosti radnici borili sa poslodavcima, građani sa ministrima
finansija, privatni dužnici sa privatnim bankama, sada se finansijske
institucije rvu sa istim onim državama koje su nedavno ucenjivale da ih
spasu. Međutim, konfiguracija moći i interesa, koja se nalazi u osnovi
svega ovoga, mnogo je složenija i još uvek čeka da bude sistematski
istražena. Na primer, nakon krize finansijska tržišta su se vratila
naplaćivanju veoma različitih kamatnih stopa različitim državama, na taj
način diferencirajući pritisak koji primenjuju na vlade kako bi ove
primorale svoje građane da se prećutno slože sa smanjenjem troškova bez
presedana – koje je, opet, u saglasnosti sa u osnovi nepromenjenom
tržišnom logikom distribucije. Imajući u vidu iznos duga kojim je većina
država danas opterećena, čak i manje povećanje kamatne stope na državne
obveznice može da izazove fiskalnu katastrofu.16 U isto vreme, tržišta
moraju da paze da ne primoraju države na proglašenje suverenog bankrota,
što je uvek jedna od mogućnosti, ukoliko pritisci tržišta postanu
preveliki. Zbog toga, druge države moraju da budu voljne da iz poteškoća
izvuku one sa najvećim rizikom, kako bi zaštitile sebe od opšteg
porasta kamatnih stopa na državne obveznice, koje bi prvo neizvršenje
novčanih obaveza moglo da prouzrokuje. Slična vrsta „solidarnosti“ među
državama u interesu investitora, neguje se tamo gde bi suvereno
neizvršenje obaveza pogodilo banke koje su locirane izvan te zemlje, što
bi moglo da natera matične zemlje da još jednom nacionalizuju ogromne
količine loših dugova, kako bi stabilizovale svoje ekonomije.
Još uvek postoje razni vidovi u kojima se sukob unutar demokratskog
kapitalizma -sukob između zahteva za socijalna prava i funkcionisanja
slobodnih tržišta - danas ispoljava. Neke vlade, uključujući i Obaminu
(Barack Obama) administraciju, pokušale su da obnove ekonomski rast kroz
dalje zaduživanje – u nadi da će buduće politike konsolidacije biti
potpomognute dobitima od rasta. Drugi se možda potajno nadaju povratku
inflacije koja bi istopila akumulirani dug kroz tihu eksproprijaciju
poverilaca – što bi, kao i ekonomski rast, ublažilo političke tenzije
koje se očekuju kao posledica štednje. Istovremeno, finansijska tržišta
možda očekuju povoljan ishod borbe protiv političkog uticaja, što bi
jednom zauvek obnovilo tržišnu disciplinu i stavilo tačku na pokušaje
politike da je podrije.
Dalje komplikacije proističu iz činjenice da je finansijskim tržištima
potreban državni dug za sigurno investiranje; preveliki pritisak ka
balansiranim budžetima može ih lišiti veoma povoljnih mogućnosti za
ulaganje. Srednje klase naprednih kapitalističkih zemalja uložile su
veliki deo svoje ušteđevine u državne obveznice, dok su mnogi radnici u
velikoj meri investirali u dopunske penzije. Balansirani budžeti bi
najverovatnije značili sledeće: države bi morale da u formi većih poreza
još više uzimaju od svojih srednjih klasa ono što ove klase sada štede i
investiraju, između ostalog, u javni dug. Ne samo da građani više ne bi
ostvarivali kamatu, već ne bi bili ni u mogućnosti da prenesu svoju
ušteđevinu na svoju decu. Međutim, iako bi zbog toga trebalo da su
zainteresovani za to da države budu ako ne u potpunosti bez dugova, a
onda barem u stanju da ispune svoje obaveze prema poveriocima, to takođe
može da znači da moraju da plate za likvidnost svoje vlade, u vidu
velikog smanjenja javnih davanja i usluga, od kojih, takođe, delom
zavise.
Koliko god da je komplikovano prožimanje podela u međunarodnoj politici
javnog duga u nastajanju, cenu finansijske stabilizacije će
najverovatnije platiti oni koji nisu vlasnici novca, ili barem ne
realnog novca. Na primer, fiskalni pritisci će ubrzati reformu penzionog
sistema, a u meri u kojoj vlade država bilo gde u svetu ne budu mogle
da isplate svoje obaveze, privatne penzije će takođe biti pogođene.
Prosečni građanin će konsolidaciju državnih finansija, bankrot stranih
država, povećanje kamatne stope na javni dug i, ako je potrebno, još
jedno spasavanje nacionalnih i internacionalnih banaka, platiti svojom
privatnom ušteđevinom, smanjenjem javnih davanja, redukcijom javnih
usluga i većim oporezivanjem.
SEKVENCIJALNA PREMEŠTANJA
Tokom četiri decenije nakon
završetka posleratnog rasta, epicentar tektonske tenzije unutar
demokratskog kapitalizma migrirao je od jedne institucionalne lokacije
do druge, dovodeći do niza različitih, ali sistematski povezanih
ekonomskih poremećaja. Tokom 1970-ih, konflikt između demokratskih
potraživanja za socijalnom pravdom i kapitalističkih zahteva za
raspodelom na osnovu marginalne produktivnosti, ili „ekonomske pravde“,
uglavnom se odigravao na nacionalnim tržištima rada, gde su sindikalni
pritisci na zarade, pod političkim garancijama pune zaposlenosti,
izazvali ubrzanje inflacije. Kada je ono što je, u stvari, bila
redistribucija putem snižavanja vrednosti valute postalo ekonomski
neodrživo, primoravajući vlade da uz visoki politički rizik to okončaju,
konflikt se ponovo pojavio u političkoj areni. Ovde je on doveo do
porasta razlike između javne potrošnje i javnih prihoda, što je za
posledicu imalo brzi rast javnog duga, kao odgovor na zahteve birača za
javnim davanjima i uslugama, većim nego što je „poreska država“ mogla da
izvuče iz svoje demokratsko-kapitalističke ekonomije.17 Međutim, kada
su napori da se javni dug zauzda postali neizbežni, kako bi se održao
socijalni mir morali su da budu propraćeni finansijskom deregulacijom,
olakšavajućitako pristup privatnim kreditima, kao alternativnom načinu
za zadovoljavanje normativno i politički moćnih zahteva za sigurnošću i
prosperitetom od strane građana. Ovo je, takođe, trajalo ne duže od
jedne decenije, sve dok globalna ekonomija nije gotovo posrnula pod
teretom nerealnih obećanja o budućim otplatama za sadašnju potrošnju i
investicije, omogućenim od strane vlada kao kompenzacija za fiskalnu
štednju. Od tada, sukob između popularnih ideja socijalne pravde i
ekonomskog insistiranja na tržišnoj pravdi, još jednom je promenio svoje
sedište, pojavljujući se, ovoga puta, na međunarodnim tržištima
kapitala i u složenoj borbi koja se trenutno odvija između finansijskih
institucija i birača, vlada, država i međunarodnih organizacija. Sada se
postavlja pitanje koliko daleko mogu da idu države u nametanju
imovinskih prava i profitnih očekivanja tržišta svojim građanima, dok
istovremeno izbegavaju da proglase bankrot i pokušavaju da očuvaju ono
što je ostalo od njihovog demokratskog legitimiteta. Tolerisanje
inflacije, prihvatanje javnog duga i deregulacija privatnih kredita bila
su samo privremena sredstva za vlade suočene sa očigledno neuništivim
sukobom između dva kontradiktorna principa alokacije unutar demokratskog
kapitalizma: socijalnih prava, sa jedne strane, i marginalne
produktivnosti, ostvarene na tržištu, sa druge. Svako od ova tri
sredstva je funkcionisalo u nekom periodu, ali su onda počeli da
izazivaju više problema nego što su rešavali, dokazujući time da trajno
pomirenje između društvene i ekonomske stabilnosti unutar demokratskog
kapitalizma predstavlja utopijski projekat. Sve što su vlade mogle da
ostvare u suočavanju sa krizama svoga vremena, jeste da ih premeste u
nove arene, gde su se one ponovo pojavljivale u novim oblicima. Nema
razloga da verujemo da bi ovaj proces – sukcesivnog manifestovanja
kontradikcija demokratskog kapitalizma, u uvek novim vrstama ekonomskih
poremećaja – trebalo da bude okončan.
POLITIČKI POREMEĆAJ
U ovom trenutku, čini se jasnim da je
mogućnost političkog upravljanja demokratskim kapitalizmom naglo opala u
poslednjih nekoliko godina, više u nekim zemljama nego u drugim, ali i
globalno, u novom političko-ekonomskom sistemu. Kao rezultat toga, čini
se da rizik raste, kako za demokratiju, tako i za ekonomiju. Još od
vremena Velike depresije, kreatori politike su retko, ako uopšte ikad,
bili suočeni sa tolikom nesigurnošću kao danas. Jedan primer među mnogim
je to da tržišta istovremeno očekuju ne samo fiskalnu konsolidaciju,
već i razumne izglede za budući ekonomski rast. Uopšte nije jasno kako je moguće spojiti ova dva
očekivanja. Iako je premija za rizik na irski državni dug pala kada se
zemlja obavezala na agresivno smanjenje deficita, nekoliko nedelja
kasnije je ponovo porasla, navodno zbog toga što se irski program
konsolidacije činio toliko striktnim da bi onemogućio ekonomski
oporavak.18 Štaviše, postoji široko prihvaćeno uverenje da se sledeći
mehur već stvara negde u svetu, koji je – više nego ikad – preplavljen
jeftinim novcem. Drugorazredne hipoteke više ne predstavljaju mogućnost
za investiranje, bar ne u ovom trenutku. Ali, postoje tržišta za
sirovine, ili nove internet tehnologije.
Ništa ne sprečava finansijska preduzeća da iskoriste višak novca
obezbeđen od strane centralnih banaka, za ulazak u šta god da se čini da
su novi razvojni sektori, naravno u svoje i u ime svojih omiljenih
klijenata. Uostalom, uz činjenicu da je regulatorna reforma u
finansijskom sektoru u gotovo svakom aspektu propala, kapitalni zahtevi
su sada nešto veći nego što su bili, a banke koje su bile prevelike da
bi propale 2008. godine, mogu da računaju na to da su će ostati velike i
2012. ili 2013. godine. Ovo im ostavlja iste one mogućnosti za
ucenjivanje javnosti koje su tri godine ranije tako vešto iskoristile.
Ali sada se može pokazati da je nemoguće ponoviti javni bailout
(spasavanje – prim. prev.), privatnog kapitalizma po modelu iz 2008.
godine, ako ni zbog čega drugog, onda zato što su državne finansije
nategnute do krajnjih granica.
Ipak, demokratija je u opasnosti jednako koliko i ekonomija, ako ne i
više. Ne samo da je „sistem integracije“ savremenih društava, tj.
efikasno funkcionisanje njihovih kapitalističkih ekonomija, postao
nesiguran, već je i njihova „društvena integracija“ isto tako u
opasnosti.19 Sa dolaskom novog doba oštrih mera štednje, kapaciteti
nacionalnih država za posredovanje između prava građana i zahteva za
akumulacijom kapitala, ozbiljno su pogođeni. Vlade se svuda suočavaju sa
jačim otporom povećanju poreza, posebno u visoko zaduženim zemljama, u
kojima će novi državni novac morati da se troši tokom dugog niza godina
kako bi se otplatila dobra koja su odavno potrošena. Osim toga, sa sve
čvršćom globalnom međuzavisnošću, nemoguće je pretvarati se da se sukob
između ekonomije i društva, između kapitalizma i demokratije, može
rešiti unutar nacionalnih političkih zajednica. Nijedna vlada danas ne
može da upravlja bez obraćanja posebne pažnje na međunarodna ograničenja
i obaveze, uključujući i ona koje dolaze od strane finansijskih
tržišta, a koje primoravaju države da svom stanovništvu nametnu
žrtvovanje.
Krize i kontradikcije demokratskog kapitalizma su konačno postale
međunarodne, odigravajući se ne samo unutar država, već i između njih, u
kombinacijama i permutacijama koje su još uvek neistražene.
Kao
što sada već skoro svakog dana čitamo u novinama, „tržišta“ su počela
da diktiraju, na nečuvene načine, šta navodno suverene i demokratske
države mogu još uvek da urade za svoje građane, a šta moraju da im
uskrate. Iste one agencije za procenu smeštene na Menhetnu, koje su bile
korisne za prouzrokovanje propasti globalne industrije novca, sada
prete da će degradirati obveznice država koje su prihvatile prethodno
nezamisliv nivo novog duga kako bi spasle tu istu industriju i
kapitalističku ekonomiju u celini. Politika još uvek ograničava i remeti
tržišta, ali,
čini se samo na nivou znatno udaljenijem od dnevnog iskustva i
organizacionih kapaciteta normalnih ljudi: SAD, naoružane do zuba ne
samo nosačima aviona, već i neograničenom količinom kreditnih kartica, i
dalje postižu to da Kina kupuje njihov rastući dug. Svi drugi moraju da
slušaju ono što „tržišta“ kažu. Posledica toga je da građani sve više
doživljavaju svoje vlade ne kao svoje, već kao zastupnike drugih zemalja
ili međunarodnih organizacija (kao što su MMF ili Evropska unija), koje
su mnogo više zaštićene od izbornih pritisaka, nego što je to bila
tradicionalna nacionalna država. U zemljama poput Grčke i Irske, sve što
nalikuje na demokratiju biće momentalno suspendovano na dugi niz
godina; kako bi se ponašale „odgovorno“, na način na koji to definišu
međunarodna tržišta i institucije, nacionalne vlade će morati da nametnu
strogu štednju, po cenu toga da će sve manje pažnje obraćati na zahteve
svojih građana.20 Demokratija nije na udaru samo u onim zemljama koje
su trenutno pod napadom „tržišta“. Nemačka, kojoj ekonomski još uvek
dobro ide, obavezala se da će u narednim decenijama smanjiti javnu
potrošnju. Pored toga, nemačka vlada će ponovo morati da natera svoje
građane da obezbede likvidnost za zemlje koje su u opasnosti od
neizvršenja novčanih obaveza, ne samo kako bi spasla nemačke banke, već i
kako bi stabilizovala zajedničku evropsku valutu i sprečila opšte
povećanje kamatnih stopa na javni dug, koje će se verovatno desiti u
onom trenutku kada se prva država bude urušila. Visoka politička cena
ovoga može se meriti u progresivnom opadanju izbornog kapitala vlade
Angele Merkel (Merkel), koje je dovelo doserije poraza na većim
regionalnim izborima tokom prošle godine. Populistička retorika, u
smislu da bi možda i poverioci trebalo da plate deo troškova, mišljenje
koje je kancelarka odlučno iznela početkom 2010, ubrzo je napuštena kada
su „tržišta“ izrazila šok tako što su blago podigla kamatne stope na
novi javni dug. Sada se govori o potrebi za prelaskom, prema rečima
nemačkog ministra finansija, sa staromodne „vlade“, koja više ne može da
odgovori na nove izazove globalizacije, na „upravljanje“, što pre
svega, znači trajno smanjenje budžetskih ovlašćenja Bundestaga.21
Politička očekivanja novih upravnika, sa kojima se demokratske
države sada suočavaju, mogu se pokazati kao neostvariva. Međunarodna
tržišta i institucije zahtevaju da se, ne samo vlade, već i građani
uverljivo obavežu na fiskalnu konsolidaciju.
Političke partije koje se protive štednji moraju biti ubedljivo pobeđene
na nacionalnim izborima, a kako vlada, tako i se opozicija moraju javno
obavezati na „zdrave finansije“, ili će u suprotnom troškovi
servisiranja duga porasti. Međutim, izbori na kojima glasači nemaju
pravi izbor, mogu, sa nјihove strane, biti shvaćeni kao lažni, što može
izazvati različite vrste političkih poremećaja, od pada izlaznosti,
uspona populističkih partija, do nereda na ulicama. Jedan od faktora
ovde je i taj što su se arene distribucionalnog sukoba još više udaljile
od popularne politike. Nacionalna tržišta rada iz 1970-ih, sa
višestrukim mogućnostima koje su nudila korporativističkoj političkoj
mobilizaciji i međuklasnim koalicijama, ili politika javne potrošnje iz
1980-ih, nisu bili nužno van domašaja ili strateškog dohvata „čoveka sa
ulice“. Od tada, bojišta na kojima dolazi do sukoba između kontradikcija
demokratskog kapitalizma postala su složenija, i zbog toga je izuzetno
teško za sve one izvan političke i finansijske elite da prepoznaju kako
svoje, tako i interese koji se nalaze u osnovi svega navedenog.22 Dok to
može proizvesti apatiju na masovnom nivou i time olakšati život za
elite, u svetu u kome se slepa saglasnost sa finansijskim investitorima
propagira kao jedino racionalno i odgovorno ponašanje, nemoguće je
osloniti se na takvo očekivanje. Za one koji odbijaju da budu odvraćeni
od drugih socijalnih racionalnosti i odgovornosti, takav svet se može
činiti jednostavno apsurdnim – nakon čega bi jedino racionalno i
odgovorno ponašanje bilo da se baci što je više moguće poluga u točkove
haute finance. Tamo gde je demokratija kakvu poznajemo efektivno
suspendovana, kao što je to već slučaj u zemljama poput Grčke, Irske i
Portugala, ulični nemiri i narodne pobune mogu biti jedini preostali
način političkog izražavanja za one lišene tržišne moći.
Da li bi trebalo u ime demokratije da se nadamo da ćemo uskoro imati priliku da vidimo još nekoliko primera?
Društvena
nauka može da učini malo toga, ako i išta, kako bi pomogla u rešavanju
strukturalnih sukoba i kontradikcija koje se nalaze u osnovi ekonomskih i
društvenih poremećaja danas. Međutim, ono što može jeste da ih izvede
na svetlo i identifikuje istorijske kontinuitete u okviru kojih se
sadašnja kriza može u potpunosti razumeti. Takođe, može – i mora – da
ukaže na dramu pretvaranja demokratskih država u agencije za uterivanje
dugova u ime globalne oligarhije investitora, u poređenju sa kojom
„elita moći“ Rajta Milsa (C. Wright Mills), izgleda kao sjajan primer
liberalnog pluralizma. 23 Čini se da je danas, više nego ikada, ekonomska
moć postala politička moć, dok su građani lišeni svoje demokratske
odbrane i svoje sposobnosti da političkoj ekonomiji nametnu interese i
zahteve koji su neuporedivi sa onima vlasnika kapitala. U stvari,
ukoliko se osvrnemo unazad, na niz demokratsko-kapitalističkih kriza od
1970-ih, čini se da postoji realna mogućnost za novo, makar privremeno,
rešenje društvenog sukoba u naprednom kapitalizmu, ovoga puta u
potpunosti u korist imućnih klasa, koje su sada čvrsto utvrđene u svoje
politički neosvojivo uporište, međunarodnu finansijsku industriju.
1 Ovaj rad je prezentovan kao Max Weber Lecture 2011. na Evropskom univerzitetskom institutu u Firenci. Zahvalan sam Danijelu Mertensu (Daniel Mertens) na njegovoj pomoći pri istraživanju.
2 Za termin „Velika recesija“, vid. Carmen Reinhart and Kenneth Rogoff, This Time Is Different: Eight Centuries of Financial Folly, Princeton, 2009.
3 Klasični primer predstavlja rad: James Buchanan and Gordon Tullock, The Calculus of Consent: Logical Foundations of Constitutional Democracy, Ann Arbor, MI, 1962.
4 Vid. Edward Thompson, ‘The Moral Economy of the English Crowd in the Eighteenth Century’, Past & Present, vol. 50, no. 1, 1971; i James Scott, The Moral Economy of the Peasant: Rebellion and Subsistence in Southeast Asia, New Haven, CT 1976. Tačan sadržaj ovakvih prava očigledno varira u odnosu na različite društvene i istorijske lokacije.
5 U svom eseju, Mihal Kalecki je identifikovao „poverenje“ investitora kao ključni faktor koji određuje ekonomske performanse: ‘Political Aspects of Full Employment’, Political Quarterly, vol. 14, no. 4, 1943. Prema Kaleckom, poverenje investitora zavisi od toga u kojoj meri su trenutna profitna očekivanja vlasnika kapitala potvrđena raspodelom političke moći i od politika koje prouzrokuju. Do ekonomskih poremećaja – u slučaju Kaleckog to je nezaposlenost – dolazi kada biznis oseti da politički uticaj preti njegovim profitnim očekivanjima. „Pogrešna“ politika, u ovom smislu, dovodi do gubitka poslovnog poverenja, što za uzvrat može da prouzrokuje ono što bi trebalo da bude investicioni štrajk vlasnika kapitala. Perspektiva Kaleckog omogućava da se kapitalistička ekonomija oblikuje kao interaktivna utakmica, za razliku od prirodnog, ili mehanizma nalik mašini. U tom smislu, tačku u kojoj kapitalisti reaguju negativno na netržišni vid alokacije povlačenjem investicija, ne treba posmatrati kao fiksnu i matematički predvidljivu, već kao nešto o čemu
se može pregovarati. Na primer, ona može biti postavljena na osnovu istorijski promenljivog nivoa aspiracija ili na osnovu strateške kalkulacije. Ovo je razlog zašto su predviđanja zasnovana na univerzalističkim, odnosno istorijski i kulturno indiferentnim, ekonomskim modelima, toliko često neuspešna: ona pretpostavljaju fiksne parametre, dok su oni u stvarnosti društveno determinisani.
6 John Goldthorpe, ‘The Current Inflation: Towards a Sociological Account’, u: Fred Hirsch and Goldthorpe, eds, The Political Economy of Inflation, Cambridge, MA 1978.
7 Entoni Dauns (Anthony Downs) je već 1950-ih primetio da su u demokratiji zahtevi za javnim uslugama od strane građana, težili prevazilaženju količine resursa koja je bila dostupna vladama; kao primer pogledati, ‘Why the Government Budget Is Too Small in a Democracy’, World Politics, vol. 12, no. 4, 1960. Vid. takođe: James O’Connor, ‘The Fiscal Crisis of the State’, Socialist Revolution, vol. 1, nos 1 and 2, 1970.
8 Situacija u kojoj inflacija gura prihod u viši poreski razred. Rezultat je povećanje poreza na dohodak, ali ne i povećanje realne kupovne moći – prim.prev.
9 Greta Krippner, Capitalizing on Crisis: The Political Origins of the Rise of Finance, Cambridge, MA 2011.
10 David Spiro, The Hidden Hand of American Hegemony: Petrodollar Recycling and International Markets, Ithaca, NY, 1999.
11 Robert Reich, Locked in the Cabinet, New York 1997.
12 Joseph Stiglitz, The Roaring Nineties: A New History of the World’s Most Prosperous Decade, New York 2003.
13 Colin Crouch, ‘Privatised Keynesianism: An Unacknowledged Policy Regime’, British Journal of Politics and International Relations, vol. 11, no. 3, 2009.
14 U vodećoj kapitalističkoj zemlji, Sjedinjenim Američkim Državama, četiri faze su se odvijale na idealnotipski način. Za druge zemlje neophodno je napraviti dopune koje odražavaju njihove specifične okolnosti, uključujući i poziciju u globalnoj političkoj ekonomiji. Na primer, u Nemačkoj je javni dug počeo naglo da raste 1970-ih. Ovo je povezano sa činjenicom da je nemačka inflacija bila niska mnogo pre Volkera, zahvaljujući nezavisnosti Bundesbanke i monetarnim politikama koje je usvojila još 1974. godine; Fritz Scharpf, Crisis and Choice in European Social Democracy, Ithaca, NY 1991.
15 Kao reprezentativnu kolekciju vid. James Poterba and Jürgen von Hagen, eds, Institutions, Politics and Fiscal Policy, Chicago, 1999.
16 Za državu čiji javni dug iznosi 100% BDP-a, povećanje prosečne kamatne stope od 2% koje treba da isplati svojim poveriocima, podiglo bi godišnji deficit za isti iznos. To bi za posledicu imalo povećanje trenutnog budžetskog deficita od 4% BDP-a za pola.
17 Joseph Schumpeter, ‘The Crisis of the Tax State’ [1918], u: Richard Swedberg, ed., The Economics and Sociology of Capitalism, Princeton, NY, 1991.
18 Drugim rečima, čak ni tržišta nisu spremna da se klade na ekonomiju ponude, prema kojoj smanjenje javne potrošnje stimuliše rast. Sa druge strane, ko može da kaže koliko je novog duga dovoljno da zemlju razreši starog duga, a koliko je previše.
19 Koncepti su postavljeni od strane: David Lockwood, ‘Social Integration and System Integration’, u: George Zollschan and Walter Hirsch, eds, Explorations in Social Change, London, 1964.
20 Peter Mair, ‘Representative versus Responsible Government’, Max Planck Institute for the Study of SocietiesWorking Paper 09/8, Cologne 2009.
21 Prema Volfgangu Šojbleu (Wolfgang Schäuble): „Potrebne su nam nove forme međunarodnog, svetskog i upravljanja na evropskom nivou“, Financial Times, 5. decembar 2010. Šojble je tada priznao da, ukoliko bi ste tražili od nemačkog parlamenta da odmah preda svoju nadležnost nad budžetom, „niko ne bi glasao za“– „[ali] ukoliko bi nam dali nekoliko meseci da poradimo na tome, i ukoliko bi postojala nada da će se i druge zemlje članice takođe složiti, ja bih u tome video šansu.“ Šojble je, prikladno, govorio kao pobednik FT takmičenja za evropskog ministra finansija godine.
22 Na primer, politički apeli za distributivnom „solidarnošću” sada su usmereni na čitave nacije, od kojih međunarodne organizacije traže da podrže druge nacije, kao što se od Slovenije zahteva da pomogne Irskoj, Grčkoj i Portugalu. Ovo prikriva činjenicu da oni koji dobijaju podršku „međunarodne solidarnosti” nisu ljudi na ulici, već banke, domaće i strane, koje bi u suprotnom morale da privhate gubitke, ili da smanje profite. Ovo, takođe, zanemaruje razlike u nacionalnom dohotku. Dok su Nemci u proseku bogatiji od Grka (mada su neki Grci mnogo bogatiji od gotovo svih Nemaca), Slovenci su u proseku mnogo siromašniji od Iraca, koji statistički imaju viši prihod po glavi stanovnika od skoro svih zemalja članica zone evra, uključujući i Nemačku. U suštini, nova linija sukoba pretvara klasni sukob u međunarodni, suprotstavljajući međusobno nacije koje su sve meta istih pritisaka finansijskih tržišta za javnom štednjom. Običnim ljudima je rečeno da zahtevaju „žrtvovanje” od drugih običnih ljudi, koji su, igrom slučaja, građani drugih država, pre nego od onih koji su dugo vremena nastavljali da prikupljaju svoje „bonuse“.